måndag 26 mars 2012

Det här med IT

Gha! Idag blev jag galen. Jag är en hyfsat duktig tekniker, ogillar strul med hemmadatorerna. Gör därför enkla lösningar för att slippa strul. Tex jag låter alla jobba som vanliga användare(inte admin mao)för att slippa onödiga virus och klantiga misstag. Jag gjorde en dold återställningspunkt på Phs gamla, för att kunna tanka om vid behov. Jag har en extern hdd som jag använder till backupper. Iaf, nu hade phs gamla varit undanställd ett tag och vi skulle ta fram den till lillebror. Vet ni vad? Det visar sig att en kompis till Ph har installerat Ubuntu på den. Inte bara det, den är ompartitionerad och formaterad också. Innan hade den fler partitioner, en med bl.a. ljudböcker och familjefotografier som jag INTE backat upp ännu pga att den varit urkopplad. Återställningspunkten är förstås också borta. Ubuntu i fel händer är för kraftfullt. Suck!! Antingen får jag acceptera att sakerna är borta eller skicka till Norge=20 tusen eller mer..och det är inte rimligt. Men varför gör man sådant på andra människors egendom? Det är egentligen precis samma sak som att elda upp böcker och fotografier hemma hos någon. Bara för att det är virtuellt betyder inte att det inte finns eller kostar pengar. Hur jag än gör nu så kommer inte datorn att bli återställd i mitt skick och det kommer kosta pengar. Ge er inte på IT som ni inte förstår-och absolut inte på andras egendom!

Inga kommentarer: