fredag 23 oktober 2009

Ett ord

ja, jag funderade över det. Ett ord för att beskriva mig, essensen av vem jag är. Ordet jag kom fram till var sinnlig. Det är inte det perfekta ordet då det idag mest står för sensualism och vällust. Men sinnlighet kan också betyda att man styrs av sina sinnen i det stora hela. Jag ska förklara. Jag kan inte motstå att känna på olika material, en del material får det att krypa i kroppen, andra material är så mjuka och behagliga att de känns som en kram. Fötterna är också med på ett hörn här, mina fötter mår inte bra av att vara instängda hela dagarna och att få sätta ner dem i mjuk varm sand och känna de små kornen trilla mellan tårna, det är fotlig vällust.

Om vi kommer till dofter eller lukter så är jag känslig. Känner stor olust vid obehagliga lukter och kan till och med må fysiskt illa av dåligt skött personlig hygien. Fascineras överhuvudtaget av lukter och styrs enormt mycket av dem. Står alltid och väljer frukt och grönt med hjälp av lukt och synintryck. Teer, olika kafferostningar, kryddor, ammad bebis, choklad, bär och frukter är alla saker som jag älskar doften av. Jag lägger ner stor omsorg i valet av dofter jag omger med mig, enkla och svaga dofter njuter jag oftast mest av, men sedan finns det parfymer. Där kan det vara s att helheten har en stark lukt (som kaffe tex) men att känner man efter så är det många små dofter och det fascinerar mig. Just när dofter eller smaker "gifter" sig.

Ja, för det är ju även så att jag älskar smak, där kommer vin och choklad in. Där kan vi prata sinnlig vällust;) En pralin i perfekt harmoni är en pralin där de olika ingredienserna valts med omsorg, blandats i lagom stora enheter och där ingen smak dominerar över chokladen. Choklad i sig är en perfekta grunddoften;) Blanda den sedan med vanilj och din nos är i paradiset;) Iaf, har hur många ggr som helst blivit besviken på praliner där en smak dominerat så över chokladen att det mer handlar om den smaken än chokladen, blää! Ejes ckokladfabrik lyckas alltid med att få till perfekta praliner, förvisso är inte alla i min smak, men deras praliner är perfekt avvägda så att ingen smak tar över.

Sedan beröring, hudens känsel. Där är jag extremt känslig. Jag klarar inte av beröring av människor jag inte tycker om eller känner. Ansiktsmassage av en hudterapeut jag aldrig träffat fungerar inte, det är för nära. Taktil massage är bara att glömma. Däremot, är det en människa jag tycker om så älskar jag beröring, hud mot hud, närhet, värme och doft. Den delen kanske inte känns så unik, men många glömmer vikten av beröring i sin relation.

Vackra saker, jag berörs av det jag ser. Det kan vara utsikten från Vättaberget över indalsälven, det kan vara vackra dekorationer på ett fint tyg, det kan vara blicken melllan två gamla människor, det kan vara ytan på ett fint tillverkat träföremål där man kan följa ådringen i träet..men det är inte alltid så självklart vad som berör. Men jag ser, jag ser och noterar detaljer.

Någon sa här om dagen: Du är så rolig, vet du det? Ibland är du som ett gosedjur och ibland är du som en tiger. Det stämmer bra!;)

Hur bekräftar man en sinnlig individ? Går det genom ord och komplimanger? Bryr sig en sinnlig person om ord egentligen, berör orden den individen? Jag vet, vet du?

Inga kommentarer: