onsdag 31 juli 2013

Dietupplägg

Alltså, kvinnokroppar är verkligen unika. Vackra, starka, fantastiska kroppar! Varje kvinna fungerar på sitt sätt och att lägga upp mat och träning på exakt samma sätt är bara dumt. Jag testar alltid i början när jag tar mig ann en atlet hur deras ämnesomsättning fungerar. På så sätt kan jag skräddarsy deras kost. Finns ingen anledning att lägga en tjej på 12-1300 kcal om hon går ner i vikt redan på 2000 kcal. Stina som ska tävla i SM i AF i helgen har en väldigt effektiv förbränning. När vi träffades var hennes problem snarare att hon inte åt tillräckligt. I och med det så var hon lite i smalaste laget för en regelrätt diet och inför BMR struntade vi helt i dietandet, mycket för att BMR inte var hennes huvudsakliga mål, men också för att inte stressa hennes kropp i onödan.

Nu inför SM däremot var vi tvungna att ta en diet, men jag bestämde tidigt att den skulle bli kort och inte speciellt tuff då Stina lätt skulle kunna bli för "mager". 6 veckors diet blev det, de första två veckorna låg hon kvar på normala kcal-intaget men fick inte äta något socker eller gluten. Vi kan kalla det detox;) Sedan tre veckor med 1800-1900 kcal/dag och sedan en "tömningsvecka". Där är vi nu. Mao, Stina har ätit mycket mat hela tiden och det har fungerat bra. Hon har ändå gått ner 4 kg och nu även mer iom att hon tömmer kroppen på vätska. 173 cm lång och vägde vid dietstart 60,5 vilket är en rätt låg vikt på hennes längd. Men, hon har tiden för sig och många år att bygga massa på, om det är det hon vill.

Det som krävs när man lägger upp en diet är kunskap inom kost, endokrina systemet (och här är det många som misslyckas) och även en viss känsla för hur kroppen fungerar/hänger ihop. OCH viktigast av allt, en respekt för människokroppen! Själv har jag en vårdutbildning i botten, pt-utbildning, idrottspsykologi på Stockholms Universitet, men mest en omättlig törst efter mer kunskap och hur saker hänger ihop. Dessutom, jag är kritisk och ifrågasätter mycket då jag inte alltid tror på absoluta sanningar. Det som fungerar för en, fungerar nödvändigtvis inte för alla. Naturligtvis måste den jag tar mig ann också fungera ihop med mig och lita på att jag vet vad jag gör..men det är ganska självklart!

Det finns dock några saker som alltid gäller kvinnor kontra män, kvinnor måste äta fetter. Både mättade, omättade och fleromättade. Kvinnors hormonsystem kräver nämligen fett för att existera och det är lätt att rubba denna fina balans genom att inte ta hänsyn till just att kvinnor har ett annat hormonsystem än män. Det är lätt att kvinnan då tappar mensen, får ätstörningar, får sämre ämnesomsättning etc och det är så onödigt. Dessutom, vad är hälsan i det? När det går att dieta och tävla på toppnivå utan att skada kroppen allt för mycket. För självklart är det så att de sista veckorna på en diet alltid är tuff om kvinnan vill toppa formen, men det är skillnad på det och att ha en skadlig diet under hela dieten. Eller hur?

Oavsett vad så gör alla fitnesstävlande ett jättejobb för att ta sig fram till scen och de är värda att beundras för den envetenhet som ligger bakom. Alla år av hård träning, uppoffringar, kost och diet som lett dem fram till scenen.

Nu är det 3 dagar kvar innan Stina kliver upp på scen i Karlstad och jag är övertygad om att hon gjort allt för att hon ska prestera så bra som möjligt!

Hoppas många kommer och tittar i Karlstad i helgen! Biljetter kan ni köpa här: http://www.tickster.com/sv/events/m34ct67vwx6d13j

Inga kommentarer: